måndag 24 maj 2010

"Random Original"

Vi har haft svårt att hitta en snygg lampa till vardagsrummet till ett vettigt pris. Hittade en blogg där det gjort en kopia av lampan Random Original (går på ca 6-8000 originalet). Så jag for på stan och köpte 400 meter papperssnöre som vi sedan kletade tapetlim på och lindade 3 000 (?!) varv runt en pilatesboll. Fick stelna över natten och sen pumpade jag ur luften ur bollen. Jag köpte vad jag trodde var ett vitt snöre... hade ev. en liten lätt grå ton i sig, men då den var klar så var den helt klart babyblå mot det vita taket. Så idag blev det att spraya svart vilket vi blev riktigt nöjda med, och här är resultatet:



Föresten - Jag vann!!! i Libero.se tävling att designa en pyjamas! Jag kom 2-5e plats och vann 3 månaders blöjförbrukning.


Mitt bidrag är giraffen :) Tack alla ni som hjälpte och röstade på mig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh vilken snygg lampa, kan du inte skriva mer utförligt hur ni gjorde? Hur gjorde ni för att få ut bollen? Hur har ni satt fast själva lampan osv?

Mvh

Lill-donten sa...

Hej!

Jag följde instruktioner från en annan blogg: http://tendency.blogg.se/2008/november/random-light-beskrivning.html

Gjorde några ändringar dock!!
Vi smörjde in snöret med tapetlim allt eftersom vi drog ut snöret, det gjorde att det bara gick åt ca 3-4 dl tapetlim istället för en hel liter, och man slapp sitta och skära bort limmet från hålen efteråt!
Sen satte vi en blompinne i det stora hålet av lampan och satte dit en såndär "lampkrok" (hål i ena ändan och en krok på andra ändan) trädda in blompinnen i hålet, och kroken runt sladden till lampan. Eftersom blompinnen bara är att vicka lite på för att få ut lampan så kan vi byta glödlampa på det viset. Vi tyckte det var snyggare än att ha hålet för att byta glödlampa på sidan så det syns mera.

mojs sa...

Snygg lampa! Och grattis till vinsten :)